خاموش کننده های دستی

اطلاعات ودستورالعمل بر روی بدنه خاموش کننده


1-نوع خاموش کننده و طریقه کارکرد آن

2-نام کارخانه سازنده
3-سال ساخت دستگاه
4-شماره استاندارد
5-شرایط نگهداری دستگاه


تعیین مکان مناسب جهت نصب خاموش کننده

 

1-حداکثر در ارتفاع 5/1 متری از سطح زمین نصب شود چنانچه وزن خاموش کننده بیشتر از 18 کیلو باشد حداکثر در ارتفاع 1 متری از سطح زمین نصب شود. درمکان های که تردد کودکان ونوجوانان کم است می توان در ارتفاع پایین تر نصب کرد.
2-توزیع یکنواخت صورت بگیرد.
3-در نزدیکی ورودی و خروجیها باشد.
4-درمکانی نصب شود که امکان صدمات فیزیکی را به حداقل برساند.
5-مسیر جهت دسترسی کوتاه وخالی از وسائل دست وپا گیر ومزاحم فراهم شود.
6-درفضای باز سیلندر نباید درمقابل تابش مستقیم نور خورشید یا برف وباران قرار گیرد.
7-همچنین باید دقت داشت که خاموش کننده باید در فاصله ای دورتر از مواد مخاطره آمیز نصب شوند.
8-وقتی که خاموش کننده بر روی چرخ یا دیوار نصب می باشد باید از بستهای مخصوص استفاده نمود.

 

شناسایی نوع خاموش کننده از طریق رنگ بدنه سیلندر

 

بدلیل اینکه زمان در اطفاء آتش سوزیها اهمیت بسیار دارد بعضی از کارخانجات سازنده سیلندرهای آتش نشانی اقدام به رنگ آمیزی بدنه سیلندر در رابطه با نوع ماده اطفائی نموده اند که شخص عمل کننده بتواند با توجه به نوع حریق سریعاً خاموش کننده مورد نظر را انتخاب وعملیات اطفاء را انجام دهد تا تی الامکان از اتلاف وقت جلوگیری بعمل آید که بشرح زیر می باشد.
1-خاموش کننده محتوی آب ــــــ به رنگ آبی
2-خاموش کننده محتوی کف ــــــ به رنگ زرد یا لیموئی
3-خاموش کننده محتوی پودر ــــــ به رنگ قرمز
4-خاموش کننده محتوی گاز ــــــ به رنگ مشکی
5-خاموش کننده محتوی هالوژنه ــــــ به رنگ سبز


لازم به ذکراست درحال حاضر اکثر تولید کنندگان از رنگ قرمز برای تمام خاموش کنندگان استفاده می کنند.


منبع:مبانی آتش نشانی ،محمود مقاری ، انتشارات سازمان شهرداریهای کشور - 1378

نظرات 10 + ارسال نظر
دندونی چهارشنبه 3 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 11:20 ق.ظ


از این خاموش کننده ها یکی بدین به من بدبخت آتیش گرفتم از دست این استادمون خودمو خاموش کنم!
و یه ماده اتش زای خیلی قوی هم بدید به من همون استاد مزبور رو اتیش بزنم ولی کسی حق نداره بیاد خاموشش کنه هاااااا!!!

الله اکبر
خونسرد باشین

حمید چهارشنبه 3 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 11:57 ق.ظ

سلام آبتین جان
باتشکر از اطلاعات جالب شما دوست عزیز

سلام حمیدجان
وظیفست عزیزم

داش ناشناس:( چهارشنبه 3 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 02:06 ب.ظ

من کپسول محتوی کف میخوام ، رنگش زرده

سلام
امر دیگه باشه؟

دااااش ممد چهارشنبه 3 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 06:13 ب.ظ

سلام، خوبی شما؟
چیز خاصی نمیخوام بگم، فقط اومدم یه سلامی عرض کنم و یه احوالی بپرسم، اطلاعات هم مثل همیشه عاااااااااااااااااالی

lili چهارشنبه 3 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 06:33 ب.ظ

آخی!
یاد دوران دبستانم افتادم
کلاس آتیش گرفت
معلممون با این خاموش کننده ها خاموشش کرد...

آفرین بهاون معلم شجاع و خونسرد

دندونی چهارشنبه 3 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 06:40 ب.ظ


نزدیک بود دعوامون شه امروز!
خودش یک ساعت و ربع دیر اومده بعد من فقط سیستم کامپیوترو ریختم به هم و اسمارت برد رو سیماشو درآوردم و فقط بند پرده نمایشو گره زدم بعد کشیدمش یهو ولش کردم بره بچسبه به سقف...!(تا بیاد تو کلاس یکم وقت کلاسو بگیریم ...)علافی این همه فعالیت که من کردم در حد ده الی پانزده دقیقه بود!!! اما استاد اصلا به روش نمیاره خودش یک ساعت و ربع دیر اومده شروع کرده غر زدن که شما خودتون میخواید کلاستون دیر بشه!!!!!!!!!!!
منم گفتم استاد یک ساعت و ربع که دیر شد ... ده دقیق ناقابل هم روش...!!!!!!!(کلاس شلوغ بود نفهمید کیه...) بعد گفت بله؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ منم تو دلم گفتم بله و بلا.........!!!!!! (کاش بلند میگفتم)

این چه کاریه باز
ینی چی؟

کاوه چهارشنبه 3 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 07:06 ب.ظ

فکر کنم باید یدونه برا خونمون بخرم!
بابام بخاری رو بدون لوله روشن کرده بود!!!
کلی داد و بیداد کردم تا گذاشت خاموشش کنم!

الانم ابگرمکن مون یه صداهایی میده!
اگه ترکیدم حلالم کن!

یه وضعی داریم ما....

باید حتما بخرین
درمورد بخاری ممنونم بهترین کارو کردین
آبگرم کنو حتما چک کن
حتما
منتظر خبرتون هستم

zizi چهارشنبه 3 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 08:52 ب.ظ http://ma2ta200.blogfa.com

اخه این اتیش با اون ی کوچولو کپسول خاموش میشه اخه دیگه بابا دیگه آخه کهههههههههههههههههههههههههههههههههههه؟؟؟؟

آره خاموش میشه

ابوالفضل شنبه 6 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 08:43 ق.ظ http://www.mardankhatar.blogsky.com

آقا ینی چی باز پاتو تو کفش ما آتیشنشانا کردی نجاتگر خسته

حمید شنبه 6 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 04:42 ب.ظ

سلام آبتین جون. خوبی داش؟
منم میخوام یه دونه برا خونمون بگیرم. کدوم رنگش(کدوم نوعش) واس خونه بهتره؟
راستی این حمید قبلیه که نظر گذاشته من نیستما. اون یکی دیگه اس. من همون حمیدم که خیلی نوکرته.
مخلصتم.

سلام
شما تو خونه یه شیلنگ آب به طول مناسب داشته باشین
یه خاموش کننده آب و گاز و یه co2 قربون دست بخر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد